Az eladások több iparágban döcögőssé váltak, vagy megszűnni látszanak, máshol eladási rekordok dőlnek meg. Mit tegyünk?
A digitális marketingstratégia mindig megköveteli a művészet és a tudomány keverékét, és a keverék megfelelővé tételének nehézségei főleg bizonytalanság idején megnőnek – például az érthetetlen és megjósolhatalan koronavírus idején.
1. Létezik már nyertes képlet?
Kínában számos márka szüneteltette marketing kezdeményezéseit és hirdetési kiadásait, amíg a koronavírus kitörése után kitalálták az ügyfelekkel való kapcsolatfelvétel helyes és hatékony módját.
A járvány intenzitásának növekedésével sok luxus- és szépségápolási márka, köztük az LVMH, a Kering és az Estée Lauder nyilvánosan kommunikált adományozásokba kezdett. Igyekezett gyorsan elküldeni az orvosi ellátásokhoz és a megelőzésekhez nyújtott támogatási és adományüzeneteket. Noha az adományok nyilvánosságra hozatalának megítélése érzékeny pont lehet, ezeket a kezdeményezéseket jól fogadták a vásárlók.
A vírus visszaszorítását követően több marketing döntés is nyilvánosságra került, illetve egyértelműen láttatja magát, milyen eredményeket hozott.
© Nicolas Asfouri/AFP via Getty Images
2. Csak máshogy kell gondolkodni...
Az ügyfélkommunikációnak a közösségépítésre és a fogyasztók változó igényeinek és aggodalmainak kezelésére kell összpontosítania.
A Covid-19 kitörése felgyorsította a Kínában már gyorsan fejlődő tendenciákat, ideértve az e-kereskedelembe, az eSportba, és az élő közvetítésekbe történő beruházásokat. A Boston Consulting Group tanácsadó cég szerint a L’Oréal februárban megrendelt offline hirdetéseit lemondta, és a teljes portfóliót online marketing eszközökbe csoportosította át.
Miután a sanghaji kozmetikai márka a Forest Cabin átmenetileg bezárta 337 kínai üzletének körülbelül felét, élő közvetítést alkalmazott a fogyasztókkal való kapcsolattartáshoz.
A webshopoknak sem kell feltétlenül aggódniuk, az e-Commerce ágazat gyönyörű számokat produkál, mint például az Alibaba Csoport hírközpontja szerint a márka eladásai 45 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest.
A JD.com, és az Alibaba, Kína két legnagyobb e-kereskedelmi erőműve, óriási növekedést tapasztal online élelmiszerbolt-vásárlási kategóriáiban a kormány által bevezetett utazási korlátozások, valamint a vírus fertőzése miatt kialakult félelem miatt.
Az online kínai élelmiszer-kiskereskedő, a Meica nemrégiben bejelentette, hogy 10.000 új alkalmazottat kíván felvenni, hogy ideiglenesen segítséget nyújtson az internetes élelmiszer-megrendeléseik válogatásában és kézbesítésében.
3. Mit tegyen most egy magyar cég?
Először is: minden nagy lehetőség a probléma álcájával mutatkozik meg. Azt se feledjük, hogy zavarosban lehet igazán sikeresen halászni.
A nagy vállalatok nem tudnak gyors döntéseket hozni, friss akciótervekkel előállni, csak megállni tudnak. Az újraindulásuk lassú folyamat, hónapokig is tarthat. Most jött el az idő: mert nem a nagy hal eszi meg a kicsit, a gyors a lassút! A kis cégek most tudják olyan réseken bepréselni magukat, ami korábban akár elképzelhetetlen volt.
Új eszközök kipróbálásával, vagy a meglévő kommunikációs eszközök optimalizálásával csodákra lehetünk most is képesek.
- A fizetett Google keresés (Google Ads) lehetővé teszi a hipercélzást, és alkalom lehet ennek kombinálása az üzenetküldéssel és a helyi emberek számára vonzó ajánlatokkal.
- Számíthatunk a hirdetési költségvetés csökkenésére is, mivel olyan iparágak, mint a turizmus, vendéglátás jelenleg nem hirdet, így “olcsóbban” érhetjük el a számunkra releváns embereket.
- Ha olyan iparágban tevékenykedünk, ahol a fizikai boltunkat, helyiségünket bezárhatják, mihamarabb teremtsük meg a feltételeit a házhozszállításnak.
- Ne üljünk fel bizonytalan híreknek, híradásoknak, azokat ne osszuk tovább.
- Gyakrabban kommunikáljunk a követőinkkel, hogy naprakészek legyenek ebben a felgyorsult világban, és ne maradjon megválaszolatlan kérdésük.
“Ne dőlj be annak az égbekiáltó hazugságnak se, hogy elég lesz Facebookon megtámogatni pár ezer forintos kiemeléssel a bejegyzéseket, és dől a pénz.”
A hirdetéskezelés, a keresőoptimalizálás, a weblapfejlesztés, az értékesítés, mind olyan feladat, ami specialistát igényel.